021-79147

آشنایی با فرهنگ مردم اوکراین

آشنایی با فرهنگ مردم اوکراین

آشنایی با فرهنگ مردم اوکراین

مردم اوکراین نیز، هنوز از رقص سنتی و بازی‌های قدیمی خود لذت می‌ برند . رقص قدیمی مردم اوکراین از روستاهایی سرچشمه گرفته که ریشه‌ آن به فرقه‌های مذهبی باز می‌گردد. در قدیم، این رقص سنتی، در مردان و زنان به‌صورت جداگانه صورت می‌گرفت اما امروزه، ترکیب زنان و مردان در این رقص سنتی، زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارد و در طول سال، کشور اوکراین شاهد جشن‌های زیادی ازجمله کریسمس، عید پاک، عید گلریزان و عید ایوانا می‌باشد و البته پاییز هر سال یک جشنواره‌ طولانی نیز در این کشور برگزار می‌شود ؛ حدود ۵۰۰۰ موزه و ۴۵۰۰۰ کتابخانه‌ عمومی در اوکراین وجود دارد که از این تعداد، ۱۴ کتابخانه‌ آن دولتی می‌باشد. در کتابخانه‌های این کشور حدود ۷ میلیون نسخه کتاب، به ثبت رسمی رسیده است. موزه‌ی ملی هنر اوکراین، موزه‌ی تاریخی ملی اوکراین، موزه‌ی چرنوبیل ( Chernob yl ) از جمله موزه‌های اوکراین هستند که همگی نشان از ژرف هنر، تاریخ و سنت این کشور دارد.

و اکراینی ها اهمیت و ارزش فراوانی برای مهمان قایلند و حاضرند چندین روزوقت وانرژی خود را برای مهمان صرف کنند و نگرش سنتی مردم اوکراین پذیرایی نامحدود از مهمان است و آنها هرگز به مهمان خود لیوان آب سرد تعارف نمیکنند، زیرا باور دارند که به سرد شدن رابطه میانجامد ؛ امروزه در زندگیهای مدرن و به ویژه در مناسبات تجاری، بطری آب روی میزها است ولی این موضوع نشانه کمرنگ شدن اعتقادات مردم نیست و در اوکراین بر خلاف فرهنگ برخی از نقاط جهان مانند آمریکا، در معرض هوای سرد قرار گرفتن را عامل بیماری شمرده و آن را بسیار بدتر از هوای گرم میدانند. اوکراینیها تا جایی که بتوانند از جریان هوای سرد دوری میکنند. بیشتر مردم اوکراین باسواد هستند. امروزه دراین کشوربیش از ده ها دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد و فرهنگ اوکراینی ریشه در کشاورزی داشته و به همین دلیل خانواده و فامیل نقش مهمی در زندگی مردم دارد، هنوز هم بسیاری از مردم ساکن در مناطق شهری، پدربزرگ و مادربزرگ یا افراد فامیل دیگری در روستاها دارند. ضمنا بسیاری از خانواده ها هنوز به شکل گسترده شامل پدربزرگ و مادربزرگهایی هستند که نگهداری از نوه هارا بر عهده دارند.

سنت ها و مراسم ازدواج در اوکراین

مراسم سنتی ازدواج در اوکراین بسیار شاد و مفصل است و همراه با رقص و آواز، بازی های مختلف و مهیج و تفریحات فراوان است و لباس عروس اوکراینی در هر منطقه متفاوت است، اما در این لباس معمولا از گلدوزی ها و نقش و نگارهای سنتی استفاده می شود و موهای عروس هم با سرپوش ها یا گل های طبیعی تزیین می شود.