021-79147

تاریخچه و تور چرنوبیل

تاریخچه و تور چرنوبیل

تاریخچه و تور چرنوبیل

تاریخچه و تور چرنوبیل

تاریخچه و تور چرنوبیل : فاجعهٔ چرنوبیل یک حادثهٔ هسته‌ای بود که در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ (۶ اردیبهشت ۱۳۶۵) در رآکتور هسته‌ای شمارهٔ. ۴ در نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال اوکراین، رخ داد.  این فاجعه یکی از دو بحران هسته‌ای است که بر اساس مقیاس‌گر رویدادهای بین‌المللی هسته‌ای و رادیولوژیک، در گروه شمارهٔ ۷ (بالاترین مقیاس) طبقه‌بندی شده است. این درجه نشان‌دهندهٔ «حادثهٔ عظیم» است؛ به معنی «انتشار عمدهٔ مواد رادیواکتیو با اثرات گستردهٔ بهداشتی و زیست‌محیطی که نیازمند اقدامات برنامه‌ریزی شدهٔ فوری و طولانی‌مدت در جهت مقابله است». حادثهٔ دیگر در این مقیاس، حادثه اتمی فوکوشیما ۱ است.

این حادثه در جریان یک آزمایش ایمنی در یک رآکتور نوع آربی‌ام‌کی، که در شوروی رایج است، اتفاق افتاد. محتوای این آزمایش شبیه‌سازی قطعی برق الکتریکی بود. هدف از این آزمایش کمک به توسعهٔ یک روش ایمنی جهت تداوم گردش آب خنک‌کننده در صورت قطعی برق تا زمانی که ژنراتورهای پشتیبان بتوانند برق را تأمین کنند، بود. وقفهٔ بین قطعی برق و برقراری برق پشتیان حدود یک دقیقه بود. این شصت ثانیه به عنوان یک مشکل امنیتی بالقوه درنظر گرفته شده بود که می‌توانست باعث گرم شدن بیش از حد هستهٔ رآکتور شود. سه آزمون این چنینی از سال ۱۹۸۲ انجام شده بود اما هیچ‌کدام موفق به ارائه یک راه حل نشده بودند. در این تلاش چهارم، آزمون به مدت ۱۰ ساعت به تعویق افتاد، بنابراین شیفت عملیاتی که برای این آزمایش آموزش دیده بودند، حضور نداشتند. به همین دلیل سرپرست آزمایش موفق به پیروی از دستورالعمل اجرایی فرایند نشد و شرایط عملیاتی ناپایداری را ایجاد کرد که به همراه با نقص‌های ذاتی در طراحی آربی‌ام‌کی و غیرفعال بودن چندین سیستم ایمنی اضطراری، منجر به وقوع واکنش‌های زنجیره‌ای کنترل نشده گردید.

مقدار زیادی انرژی به‌طور ناگهانی آزاد شد و باعث بخار شدن آب خنک‌کننده‌ای شد که از قبل به شدت گرم شده بود. این اتفاق باعث شد که مخزن تحت فشار رآکتور در اثر یک انفجار بخاری مخرب به‌طور کامل از بین برود. این اتفاق بلافاصله با آتش‌سوزی سرباز در هستهٔ رآکتور ادامه پیدا کرد که در حدود ۹ روز آلاینده‌های هوایی رادیواکتیو قابل ملاحظه‌ای را وارد هوا کرد. این آلاینده‌ها قبل از اینکه در نهایت در ۴ مه ۱۹۸۶ به‌طور کامل کنترل شود، به قسمت‌هایی از اتحاد جماهیر شوروی و غرب اروپا منتقل شد.  آلودگی منتشر شده از آتش‌سوزی با مقدار آلودگی‌ای که در اثر انفجار اول منتشر شد، برابر بود. سی و شش ساعت پس از حادثه، یک ناحیهٔ قرنطینهٔ ۱۰ کیلومتری با تخلیهٔ سریع ۴۹۰۰۰ نفر که عمدتاً از پریپیات بودند، ایجاد شد. شعاع این ناحیه پس از اینکه ۶۸۰۰۰ نفر دیگر نیز از منطقه‌ای وسیع تر تخلیه شدند، به سرعت به ۳۰ کیلومتر افزایش یافت. 

جهت کاهش انتشار آلودگی رادیواکتیو از مخروبه‌ها و محافظت از محل در برابر فرسایش بیشتر در اثر هوا، بقایای رآکتور شمارهٔ. ۴ نیازمند یک حصار بود که به سرعت در طی ماه‌های بعد ساخته شد و تا دسامبر ۱۹۸۶ به پایان رسید. این پناهگاه «تابوت سنگ آهکی» همچنین حفاظت تشعشعاتی لازم برای خدمه‌های دیگر رآکتورهای سالم در نیروگاه و امنیت لازم برای رآکتور شمارهٔ. ۳ تا همچنان به تولید برق تا سال ۲۰۰۰ ادامه دهد، را فراهم می‌کرد.  با توجه به ادامهٔ زوال تابوت سنگ آهکی، این حصار و رآکتور شمارهٔ. ۴ در سال ۲۰۱۷ توسط حصار ایمنی جدید چرنوبیل مورد حفاظت قرار گرفت؛ محوطه ای بزرگتر که حذف تابوت سنگ آهکی و باقیمانده‌های رآکتور را، در حالی که آلاینده‌ها را همچنان در خود نگه می‌دارد، ممکن می‌سازد.

در طول حادثه، انفجار بخاری باعث دو مرگ در داخل تسهیلات شد: یکی بلافاصله پس از انفجار و دیگری در اثر مقدار کشنده‌ای از تابش یوننده. در طی روزها و هفته‌های آینده، ۱۳۴ نفر از افراد مشغول به خدمت در این منطقه به دلیل مسمومیت پرتوی بستری شدند که ۲۸ نفر از آنها که آتش‌نشان و کارمند بودند، در طی ماه‌ها فوت کردند.   در ۱۰ سال آینده، از این گروه تقریباً ۱۴ مرگ ناشی از سرطان ناشی از اشعه گزارش شد.  در قالب جمعیت وسیع‌تر و در سال ۲۰۱۱، بیش از ۱۵ مرگ و میر در اثر سرطان تیروئید کودکان به ثبت رسید. به دلیل مواجههٔ مستقیم با آلودگی هوا و رادون، تعیین کل تلفات به‌طور مستقیم امکان‌پذیر نیست.  معتبرترین پیش‌بینی‌ها، کل موارد مرگ و میر ناشی از آلاینده‌های چرنوبیل را از ۴۰۰۰ (زمانی که صرفاً سه کشور از کشورهای شوروی سابق آلوده شده بودند) تا ۹٬۰۰۰–۱۶٬۰۰۰ (زمانی که کل قارهٔ اروپا درگیر شد) ارزیابی می‌کنند. برای تعیین بیشترین خطر نسبی سرطان در میان گروه‌های درگیر، زمان و تحقیق بیشتری لازم است.

فاجعهٔ چرنوبیل، هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ تلفات، بدترین حادثهٔ هسته‌ای در تاریخ محسوب می‌شود.  مبارزه برای محافظت در برابر خطراتی که بلافاصله پس از حادثه به‌وجود آمد و همچنین اقدامات در جهت پاکسازی محیط زیست، در نهایت بیش از نیم میلیون نفر پاکساز را درگیر کرد و تقریباً ۱۸ میلیارد روبل (حدود ۶۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹) هزینه دربرداشت. این حادثه موجب ارتقاء ایمنی در تمامی رآکتورهای آربی‌ام‌کی باقی مانده در شوروی شد. ۱۰ عدد از این رآکتورها تا کنون نیز فعال هستند

مسافرت تک نفری به این شهر ممنوع
اگر شما نیز علاقه مند به سفر به شهر چرنوبیل هستید باید بدانید که این امکان برای شما وجود ندارد که بتوانید به صورت تکی به این شهر سفر کنید و در صورتی که قصد دارید حتما از این شهر دیدن کنید باید با استفاده از تورهای گردشگری این کار را انجام دهید.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که دلیل این موضوع چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که از آن جایی که هنوز هم بخش هایی از شهر چرنوبیل وجود دارد که تحت تاثیر حوادث هسته ای است

که در این شهر رخ داده است و آثار آن هنوز هم بر جای مانده است بازدید از این مناطق می تواند برای بازدید کنندگان و توریست ها خطر آفرین باشد و سلامت آن ها را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین شما تنها می توانید

از مناطقی دیدن کنید که آسیبی به سلامت شما وارد نمی کنند، بنابراین نیازمند این است که از تورهای گردشگری برای سفر به این شهر استفاده کنید تا بتوانید تنها از مناطق سالم شهر دیدن کنید.

این شهر از چه زمانی مشهور شد؟
به جرات میتوان گفت بسیاری از افرادی که حداقل سنی بیشتر از ۳۵ سال دارند این حادثه را به خاطر می آورند چرا که اخبار کل دنیا در آن زمان اتفاقی که در این شهر افتاده بود را پوشش می دادند.

با این حال بعد از آن کم کم این شهر از یادها فراموش شد تا این که شبکه اچ بی او سریالی را درباره اتفاقاتی که در این شهر رخ داده بود ساخت و شروع این سریال باعث شد

که دوباره بسیاری از افراد علاقه مند به بدست آوردن اطلاعاتی درباره جزئیات اتفاقی که در این شهر رخ داده بود بدست بیاورند.

بعد از آن دوباره سیل گردشگران به سمت این شهر روانه شدند و در حال حاضر شما می توانید مشاهده کنید که سالانه افراد زیادی در سفر به کشور اوکراین از شهر چرنوبیل نیز دیدن می کنند

و در تورهای گردشگری که به مقصد این شهر برگزار می شود شرکت کرده و سعی می کنند که اطلاعات بیشتری درباره آن بدست بیاورند.

قوانینی که برای سفر به این شهر باید آنها را رعایت کنید
برای سفر به این شهر باید قوانین خاصی را رعایت کنید تا اجازه ورود به این شهر به شما داده شود، اولین قانون این است که شما با یک تور گردشگری که دارای تجهیزات لازم باشد به این شهر سفر کنید، توجه داشته باشید

که تورها معمولا شما را با ون هایی به این شهر می برند که این ون ها در مقابل تشعشعات هسته ای مقاوم هستند و به همین علت است که آسیبی به مسافران و گردشگران نمی رسد.

قانون دوم برای ورود به شهر چرنوبیل این است که شما به هیچ وجه تا زمانی که در این شهر حضور دارید نباید غذا بخورید، این موضوع باعث می شود تا تورهای گردشگری که وارد شهر چرنوبیل می شوند مدت زمان کوتاهی را در این شهر بگذارانند و در طول این مدت زمان نیز درون ون های مخصوص از نقاط مختلف این شهر دیدن می کنند.

اجازه سیگار کشیدن و دست زدن به وسایلی که در این شهر وجود دارد نیز به هیچ یک از گردشگرانی که وارد شهر چرنوبیل می شوند داده نمی شود و شما تا زمانی که در این شهر هستید باید به این دو قانون نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

قیمت تور چرنوبیل از شهر کیف از ۳۵۰ دلار شروع میشود .
در این تور ۲ روزه چرنوبیل از کیف ، یکی از معروف ترین مناطق عجیب روی زمین را میبینید. در طول مسیر راهنمای انگلیسی زبان شما را از این واقعه وحشتناک راهنمایی میکند. . شهر متروکه Pripyat که خالی از جمعیت شده را مشاهده میکنید و یادگارهای ناخوشایندی از یک دوره گذشته را میتوانید ببینید. بیمارستان های فرسوده و سینماها و رستوران هایی که رها شده اند و از دیدن روش هایی که طبیعت در حال پس گرفتن زمین است ، شگفت زده شوید. با افراد محلی که از انفجار هسته ای جان سالم به در برده اند ، ملاقات میکنید و حقایق مربوط بهاین واقعه را دریافت میکنید. نیروگاه هسته ای لنین. دو روز را صرف کشف حقایق جالب در مورد یکی از معروف ترین مناطق محروم و عجیب در جهان ، چرنوبیل از شهر متروکه پریپات بازدید کنید و با افراد محلی که به تازگی به منطقه برگشته اند دیدار کنید و از یک تجربه شخصی در این تجربه گروه کوچک لذت ببرید ، اقامت ، وعده های غذایی و امنیت را با تور ما تجربه کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تاریخچه و تور چرنوبیل
تاریخچه و تور چرنوبیل