021-79147

مجمع پارلمانی شورای اروپا حق رای روسیه را به آن بازگرداند

مجمع پارلمانی شورای اروپا حق رای روسیه را به آن بازگرداند

مجمع پارلمانی شورای اروپا حق رای روسیه را به آن بازگرداند

مجمع پارلمانی شورای اروپا حق رای روسیه را به آن بازگرداند

 

مجمع پارلمانی شورای اروپا حق رای روسیه را به آن بازگرداند پنج سال پس از الحاق شبه جزیره کریمه که منجر به تعلیق حق رای روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا شد، این کشور توانست مجددا حمایت مجمع را با اکثریت آراء برای حق رای خود به دست آورد. نمایندگان اوکراین مخالف این اقدام‌ بودند.

به گزارش ایسنا، پس از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگوی پر تنش و سخت در مجمع پارلمانی شورای اروپا ۱۱۸ نماینده با رای خود راه را برای ماندن روسیه در این شورا هموار کردند. روسیه در چند ماه گذشته بارها تهدید کرده بود که اگر شورای اروپا به تحریم ۱۸ نماینده این کشور پایان ندهد و حق رای آنرا بازنگرداند، مجمع را ترک خواهد کرد. در این رای‌گیری ۶۲ نماینده رای مخالف و ۱۰ تن رای ممتنع دادند.

به گزارش دویچه وله مخالفان سرسخت حق رای روسیه نمایندگان اوکراین بودند. اما مجمع به خواست آنها تسلیم نشد. بر اساس قانون جدیدی که تصویب شد مجمع نمایندگان دیگر نمی‌تواند تحریم‌های یک جانبه را در آینده اعمال کند، مگر با مشورت با کمیته وزرا که شامل وزرای خارجه ۴۷ کشور شورای اروپا می‌شود. به این ترتیب روسیه می‌تواند در نشست روز چهارشنبه پنجم تیر ۲۶ ژوئن در رای‌گیری برای تعیین دبیرکل جدید شرکت نیز شرکت کند.

در مجمع پارلمانی شورای اروپا، حامیان و مخالفان قوانین جدید برای چندین ساعت با هم مجادله‌ای شدید کردند. یکی از استدلال‌های موافقان ماندن روسیه در شورای اروپا این بود که بیش از ۱۴۰ میلیون نفر در روسیه و سرزمینهای اشغالی به چتر حمایتی کنوانسیون حقوق بشر و دادگاه حقوق اروپا بشر نیاز دارند.

در مقابل استدلال نمایندگان اوکراین این بود که از پنج سال پیش تا کنون یعنی از زمان الحاق کریمه به روسیه، نمایندگان مجمع پارلمانی شورای اروپا در چندین قطعنامه اقدامات روسیه در اوکراین و نقض جدی حقوق بشر در روسیه را محکوم کرده‌اند. اولکسی گونچارنکو، نماینده محافظه‌کار اوکراین گفت: «در این مدت مسکو تمام قطعنامه‌ها را نادیده گرفت و ما چه می‌کنیم؟ ما در مقابل فشار روسیه عقب‌نشینی می‌کنیم و قوانین‌مان را تغییر می‌دهیم.» یکی دیگر از نمایندگان محافظه‌کار اوکراین از اینکه مجمع پارلمانی شورای اروپا “فرش قرمز” برای “متجاوزان روسی” پهن کرده، به شدت انتقاد کرد.

از سال ۲۰۱۴ که روسیه شبه‌جزیره کریمه را به خود الحاق کرد، حق رای روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا از این کشور گرفته شد و نمایندگان روسیه نیز این مجمع را بایکوت کردند. نمایندگان روسیه هم‌چنین از پست‌های مهم در شواری اروپا و ماموریت‌های ویژه مثلاً برای نظارت بر انتخابات کنار گذاشته شدند. دو سال پیش روسیه پرداخت حق عضویت خود را که سالانه بالغ بر ۳۳ میلیون یورو می‌شد، قطع کرد؛ مبلغی برابر با ۹ درصد بودجه سالانه شورای اروپا.

بر اساس قوانین شورای اروپا هر کشوری که دو سال حق عضویت خود را پرداخت نکند، از عضویت محروم می‌شود. وزرای خارجه ۴۷ کشور عضو شورای اروپا در نشست خود در ماه مه در هلسینکی برای جلوگیری از این امر نشستی برگزار کردند و به روسیه وعده دادند که راهی برای پایان دادن به تحریم‌ها خواهند یافت.

شورای اروپا، مستقر در استراسبورگ در فرانسه، بزرگترین نهاد میان‌دولتی قاره اروپاست. این شورا در ماه مه ۱۹۴۹ یعنی چهار سال پس از پایان جنگ جهانی دوم تاسیس شد. امروزه ۴۷ کشور اروپایی به استثنای بلاروس عضو این شورا هستند. روسیه در سال ۱۹۹۶ در این نهاد پذیرفته شد. مجمع نمایندگان پارلمان شورای اروپا شامل ۳۱۸ نماینده است. این مجمع چهار بار در سال در استراسبورگ تشکیل جلسه می‌دهد. شورای اروپا علاوه بر مجمع پارلمانی دارای یک نهاد دیگر هم هست؛ دادگاه حقوق بشر اروپا (ECtHR)، دادگاهی که بر رعایت حقوق بشر در قبال ۸۳۰ میلیون شهروند کشورهای این قاره نظارت می‌کند.

منبع : ایسنا