021-79147

دلقک بازی رئیس جمهور اوکراین

دلقک بازی رئیس جمهور اوکراین

دلقک بازی رئیس جمهور اوکراین

دلقک بازی رئیس جمهور اوکراین

دلقک بازی رئیس جمهور اوکراین همین یک ماه پیش بود که عده بسیار اندکی در خارج از اوکراین اسم آقای زلنسکی را شنیده بودند. او کمدین – بازیگر ۴۱ ساله اوکراینی و هنرپیشه کمدی تلویزیونی «خادم مردم» است؛ برنامه ای که در طول سه سال گذشته در اوکراین پخش شده است. حالا او رییس جمهور اکراین است .

به گزارش ستاره ها به نقل از خبرگزاری فارس: چه کسی فکرش را می کرد که چنین اتفاقی در اوکراین بیفتد؟ اوکراین کشوری است که سال ها صحنه آشوب ها و هرج و مرج های مختلفی بوده است. باورش سخت است که این کشور الهام بخش بسیاری از جمهوریخواهان شده و پاسخی برای مشکل آنها شده باشد؛ برای این مشکل بسیاری از جمهوریخواهان شاکی از چشم انداز انتخابات سال ۲۰۲۰ که نامزد معتبری را برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی ندارند و از این بابت متعجب و سردرگم هستند. حالا این الهام از اوکراین و در قامت ولادیمیر زلنسکی به آنها نازل شده است.

دلقک بازی رئیس جمهور اوکراین

همین یک ماه پیش بود که عده بسیار اندکی در خارج از اوکراین اسم آقای زلنسکی را شنیده بودند. او کمدین – بازیگر ۴۱ ساله اوکراینی و هنرپیشه کمدی تلویزیونی «خادم مردم» است؛ برنامه ای که در طول سه سال گذشته در اوکراین پخش شده است.
خادم مردم، داستان یک معلم مدرسه افتاده و فروتن است که رئیس جمهور نمونه اوکراین می شود و به عنوان رئیس جمهور شیوه زندگی نامتعارفی را در پیش می گیرد که از تمام دبدبه و کبکبه ای که به طور عادی به دنبال این سمت می آید عاری است. او در حوزه سیاست از امتیازاتی که سمتش به او بخشیده برای خلاص کردن کشور از شر بروکرات های فاسد و دغلکار یا همانطور که ما در ایالات متحده دوست داریم بگوییم، برای «زهکشی منجلاب» استفاده می کند.
موفقیت خادم مردم آنچنان بود که آقای زلنسکی که ولو به صورت خیالی مزه رئیس جمهور بودن را چشیده بود (اما از مزه آن خوشش آمده بود) تصمیم گرفت بختش را در عالم واقعی نیز محک بزند. وی روز اول ژانویه ۲۰۱۹ اعلام کرد که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد و از همان ابتدا برای رسیدن به هدف خود مبارزات انتخاباتی اش را آغاز کرد. اندکی قبل از انتخابات در مناظره ای با رئیس جمهور فعلی پترو پوروشنکو گفت: «من سیاستمدار نیستم. من یک شخص ساده ام که برای به هم ریختن سیستم آمده ام.» او موفق تر از آن بود که شاید خودش پیش بینی می کرد. انتخابات روز ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ انجام شد و در مقابل شگفتی بسیاری از ناظران، آقای زلنسکی رئیس جمهور فعلی آقای پوروشنکو را که از سال ۲۰۱۴ رئیس جمهور بود شکست داد.
آقای ترامپ مثل آقای زلنسکی به کلی فاقد صلاحیت ریاست جمهوری است. بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده، بسیاری از جمهوریخواهان تمایل دارند برای انتخابات سال ۲۰۲۰ یک رقیب چالشگر قدر را به مصاف آقای ترامپ بفرستند و پیروزی آقای زلنسکی در این کار به آنها جرات داده است. با این حال تا زمان نوشته شدن این مطلب، تنها یک نفر قصد خود را برای به مبارزه طلبیدن آقای ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ از سوی جمهوریخواهان اعلام کرده و آن هم ویلیام ولد است.
آقای ولد حدود ۳۰ سال پیش فرماندار ماساچوست بود. او بر خلاف زلنسکی در اوکراین، در مقام فرماندار از آن دست تجربیاتی کسب نکرده که حضوری تلویزیونی داشته یا در یک برنامه تلویزیونی شرکت داشته باشد که از طریق آن بتوان برای مقابله با آقای ترامپ مردم را برانگیخت. بعلاوه آقای ولد که سال ها دور از منظر جامعه بوده، نه نام و نه چهره آشنایی برای مردم دارد که بتواند در انتخابات مقدماتی در برابر ترامپ از این شهرت کمک بگیرد.
با این وجود است کسانی که دنبال یک رقیب مقدماتی برای آقای ترامپ می گردند، به یک دلیل نباید روحیه خود را از دست دهند. به این دلیل که در سایه ها کسی منتظر است که تاکنون شناخته شده نیست و می تواند ثابت کند که در رقابت های انتخاباتی رقیب چالشگر قدری برای ترامپ است. این شخص با الگو قرار دادن آقای زلنسکی تمام صلاحیت ها و مشخصات لازم را برای تبدیل شدن به یک رقیب موفق برای ترامپ داراست. او کسی است که چون زلنسکی طی دو سال گذشته به کرات در تلویزیون دیده شده و نقش رئیس جمهور را ایفا کرده است. شخصی که دقیقا این مختصات را دارد بازیگر شناخته شده آلک بالدوین است.
آقای بالدوین علاوه بر نقش های زیاد دیگری که طی سال ها بازی کرده، در موارد مختلف در برنامه یکشنبه شب یک شبکه پر طرفدار به کسوت ریاست جمهوری در آمده است. هرچند شکل و شمایل آقای بالدوین همیشه تقلیدی از آقای ترامپ واقعی بوده، اما او بیشتر از دو سال است که این کار را انجام می دهد و با ایفای این نقش دست کم ایده خوبی از این به دست آورد که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بودن چه حس و حالی دارد، مثل زلنسکی که سابقه ایفای نقش رئیس جمهور اوکراین را داشته است. البته بر خلاف آقای زلنسکی در ایفای خلق رئیس جمهورخیالی اوکراین، آقای بالدوین لازم نیست به اندازه نقش خیالی رئیس جمهوری که بازی می کند فرد خلاقی باشد، چرا که او صرفا برخی از همان کارهایی تقلید کرده که ترامپ در فواصل بین پخش برنامه های بالدوین، واقعا انجام داده است.
اگر فکر می کنید که بالدوین در انتخابات مقدماتی هیچ چشم اندازی نخواهد داشت، لازم است اشاره شود که بالدوین مزیت قابل توجهی در یک رقابت با ترامپ دارد که زلنسکی در رقابت با پوروشنکو نداشته است. هر چند زلنسکی با اکثریت قاطع آرا پیروز انتخابات شد، اما دلیل موفقت او این نبود که مردم او را با پوروشنکو اشتباه گرفته بودند. او به خاطر شایستگی های خودش بود که پیروز شد.
اگر آقای بالدوین در مناظرات انتخابات مقدماتی با آقای ترامپ با همان شکل و شمایلی ظاهر شود که در برنامه یکشنبه شب حضور می یابد، این شانس فوق العاده را به دست می آورد که خیلی از طرفداران کمتر پیچیده آقای ترامپ گیج شوند که کدام یک از نامزدها دونالد ترامپ واقعی است و در این سردرگمی احتمال دارد در انتخابات مقدماتی اشتباها به آقای بالدوین رای دهند. در این صورت شوربختی بزرگی برای آقای ترامپ خواهد بود. در این صورت خوشبختی بزرگی برای بقیه ما خواهد بود.
نویسنده: کریستوفر بروچلی (Christopher Brauchli) ستون نویس و وکیل شناخته شده آمریکایی