021-79147

سفیر منصوب اوباما در اوکراین برکنار شد

سفیر منصوب اوباما در اوکراین برکنار شد

سفیر منصوب اوباما در اوکراین برکنار شد

سفیر منصوب اوباما در اوکراین برکنار شد

پس از آنکه اطرافیان رئیس‌جمهور آمریکا سفیر این کشور در اوکراین را به جانبداری از دموکرات‌ها متهم کردند، او دو ماه پیش از موعد پایان مأموریتش، به واشنگتن فراخوانده شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا)، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند دولت این کشور «ماری یووانوویچ» سفیر آمریکا در اوکراین را دو ماه پیش از موعد کنار گذاشته است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، برکناری سفیر آمریکا در اوکراین اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ جونیور» فرزند ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر متحدان محافظه‌کار کاخ سفید یووانوویچ را به مخالفت با سیاست‌های واشنگتن متهم کرده و مدعی شدند که او که در دولت پیشین آمریکا به این سمت منصوب شده، طرفدار «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق و «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری است.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از چندی پیش در تلاش برای اثبات حمایت کشورهای خارجی از کلینتون در انتخابات پیشین، تحقیقاتی را در مورد روابط مقام‌های اوکراینی با ستاد انتخاباتی کلینتون آغاز کرده، اما به ادعای ترامپ جونیور و متحدان ترامپ، یووانوویچ در تلاش برای محافظت از کلینتون، از پیشرفت این تحقیقات جلوگیری کرده است.

دو هفته پیش «جان سولومون» از متحدان سرسخت ترامپ مصاحبه‌ای با «یوری لوتسنکو» دادستان کل اوکراین منتشر کرد که این مقام اوکراینی در آن مدعی شد که یووانوویچ با هدف جلوگیری از پیشرفت تحقیقات، فهرستی از افرادی که «نباید تحت پیگرد قرار گیرند» را در اختیار او قرار داده است. لوتسنکو همچنین اعلام کرده پرونده‌ای را درباره حمایت دولت سابق اوکراین از ستاد انتخاباتی کلینتون از طریق ارائه اطلاعات مربوط به روابط ناسالم مالی «پال مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی اوکراین با رئیس‌جمهور وقت اوکراین، گشوده است.

بعد از انتشار این مصاحبه، فرزند ترامپ یووانوویچ را «دلقک» توصیف کرد و برکناری وی را خواستار شد.

این در حالی است که وزارت خارجه اوکراین همان زمان با صدور بیانیه‌ای ادعای لوتسنکو را رد کرده و مدعی شد که اظهارات وی «کاملا ساختگی» است.

تحقیقات دولت ترامپ درباره ارتباط دموکرات‌ها با ثروتمندان در اوکراین، «جو بایدن» یکی از رقبای بالقوه ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ را هم هدف قرار داده است. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ چند بار به اوکراین سفر کرده و در حال پیگیری پرونده‌ای در مورد عضویت «هانتر بایدن» فرزند بایدن در هیأت مدیره شرکت «بریسما» اوکراین است. این شرکت از ماه‌ها پیش به فساد مالی متهم شده است.

واشنگتن‌پست در پایان در مورد این تحولات نوشته است: «این تلاش‌های روشن و هماهنگ برای بدنام کردن یک سفیر مستقر ایالات متحده، اکنون به کنار رفتن زودهنگام او بعد از ۳۳ سال خدمت در دولت‌هایی از هر دو حزب منجر شده است. اما این تازه اول تلاش گسترده‌تر تیم ترامپ و متحدانش برای سرهم کردن ادعاهای ساختگی و برجسته کردن اوکراین با هدف حمله به بایدن، کمک به مانافورت و مرافعه بر سر انتخابات سال ۲۰۱۶ است.»