021-79147

گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی

گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی

گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی

مکان صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی ( سامانه ثنا ) امکان پذیر می باشد . و افراد متقاضی دریافت این گواهی باید از منوی سمت راست صفحه اصلی سامانه ثنا گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب کنند .

گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی

 

سوء پیشینه در لغت به معنای بدی پیشینه یا سابقه است و در صورتی که فردی در گذشته مرتکب جرمی شده باشد ، تحت شرایطی که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است ، این امکان وجود دارد که در سابقه فرد درج شده باشد . زمانی که فردی مرتکب برخی از جرایم که قانونگذار در قانون نام برده است بشود و مجازات آن اعمال گردد در پیشینه و سابقه کیفری فرد ثبت می گردد .

افراد در طول زندگی به دلایل مختلف گواهی سو پیشینه درخواست می شود ، مخصوصا در مواقع استخدام علی الاصول کارفرما و مخصوصا دستگاه های اجرایی و مراکز دولتی و غیره از فرد داوطلب در هنگام گزینش این گواهی را درخواست می کنند .

اما سوالی که اغلب در این خصوص مطرح است این است که ، آیا این گواهی از طریق اینترنتی نیز قابل دریافت است یا خیر ؟ که در اینجا به بررسی این موضوع می پردازیم . به همین دلیل در این مقاله به بررسی گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی و اینکه آیا امکان گرفتن عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی وجود دارد یا خیر و همچنین به مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در مراجعه حضوری می پردازیم .

آیا امکان گرفتن عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی وجود دارد ؟

برای پاسخ به این سوال که آیا امکان گرفتن عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی وجود دارد یا خیر ، باید ابتدا گفت که گواهی عدم سوء پیشینه گواهی است که سابقه و پیشینه کیفری افراد در آن درج می گردد . منظور از سابقه کیفری سابقه ای است که مربوط به جرم است ، یعنی اگر فردی عملی انجام دهد که در قانون جرم شناخته شده است و برای آن مجازات یا کیفر تعیین گردد و حکم محکومیت وی صادر شده باشد و این جرم از جرایمی باشد که موجب درج در سوء پیشینه است ، به عنوان سابقه کیفری در گواهی عدم سوء پیشینه نوشته می گردد .
این گواهی به درخواست متقاضی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10 صادر می گردد . البته امکان صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر است و کسانی که متقاضی دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی هستند ، با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی ( سامانه ثنا ) می توانند درخواست خود را ثبت کنند .

آنچه مسلم است دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی از اتلاف وقت ، انرژی و هزینه متقاضی گواهی عدم سوء پیشینه جلوگیری می کند . به همین منظور قوه قضاییه به تازگی این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است .

مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی

قبل از بررسی نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه باید گفت همانطور که گفتیم امکان دریافت این گواهی هم از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس +10 و هم از طریق اینترنتی امکانپذیر می باشد . برای دریافت گواهی سوء پیشینه اینترنتی باید اقدامات ذیل را به ترتیب انجام داد :

1- عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی و یا سامانه ثنا را در مرور گر اینترنتی خود جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شوید .

2- بعد از آنکه وارد صفحه اصلی سامانه شدید از منوی سمت راست صفحه و در قسمت سرتیتر اطلاع رسانی ، گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب کنید .

3- در این قسمت باید کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کرده و سپس گزینه مرحله بعد را فعال کنید .

4- در این زمان برای تلفن همراه شما یک رمز موقت ارسال می شود که بعد از درج آن در قسمت مشخص شده باید گزینه ورود را انتخاب کنید .

5- حالا وارد صفحه کاربری شخصی خودتان شده اید و می توانید نام و نام خانوادگی خود را در قسمت چپ صفحه ملاحظه کنید . برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید گزینه درخواست جدید را فعال کنید .

6- در آخرین مرحله یک سوال از شما پرسیده می شود آیا با درخواست گواهی سوء پیشینه جدید موافق هستید ؟ در صورت اطمینان گزینه بله را انتخاب کنید .

گفته شد که امکان دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت حضوری نیز وجود دارد . برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت حضوری باید مراحل ذیل انجام شود :
1 – فردی که درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه را دارد باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نماید .
2- ارائه مدارک از جمله : ( اصل شناسنامه – اصل کارت ملی فرد متقاضی – عکس بيومتريک با مشخصات معین – معرفي نامه از محل كار يا تکمیل فرم درخواست – همراه داشتن كد پستي 10 رقمي ) به دفتر مذکور .

3- پرداخت هزينه هاي زیر از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی صورت می گیرد هزینه های لازم برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه باید بر طبق تعرفه از سوی مراجعین پرداخت شود .

4- تکمیل فرم درخواست گواهی عدم پیشینه و ارائه آن به دفتر خدمات انتظامی .
در آخر بعد از اتمام همه اقدامات فوق و پرداخت هزینه پست گواهی عدم سوء سابقه به آدرس متقاضی بعد از چند روز ارسال می گردد .

موارد درج در گواهی عدم سوء پیشینه

بسیاری از افراد نگران از این موضوع هستند که صرف شکایتی در دادگاه یا دادسرا در پیشینه آن ها مطلبی درج گردد که در واقع بدین صورت نیست که هر شکایت و هر موضوعی در پیشینه کیفری افراد درج گردد و صرفا مواردی که سوء پیشینه محسوب می گردد ، طبق قانون مجازات اسلامی عبارتند از :

الف – هفت سال در محكوميت به مجازات هاي سالب حيات و حبس ابد از تاريخ توقف اجراي حكم اصلي در سابقه درج نخواهد شد .
ب – سه سال در محكوميت به قطع عضو ، قصاص عضو در صورتي که ديه جنايت وارد شده بيش از نصف ديه مجني عليه باشد ، نفي بلد و حبس تا درجه چهار .
پ – دو سال در محكوميت به شلاق حدي ، قصاص عضو در صورتي که ديه جنايت وارد شده نصف ديه مجني عليه يا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج .
لازم به ذکر است در غير مواردی که در فوق بیان شد که در پيشينه كيفري محكوم درج مي شود سایر موارد در گواهي های صادره از مراجع ذی ربط منعكس نمی گردد ، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعيين يا بازنگری در مجازات .

سوالات متداول

1- ✔️ آیا به صورت اینترنتی می توان گواهی عدم سوء پیشینه را دریافت کرد ؟
✔️ بله ، دریافت این گواهی به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد که برای مطالعه جزئیات تکمیلی می توانید مقاله را مطالعه کنید .

2- ✔️ برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه حضوری باید به کجا مراجعه کرد ؟
✔️ برای دریافت این گواهی فرد باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10 مراجعه نماید در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .

3- ✔️ برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی از چه طریقی می توان اقدام کرد ؟
✔️ امکان دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی از طریق مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی ( سامانه ثنا ) امکان پذیر بوده که راهنمای تصویری آن در مقاله آورده شده است .