021-79147

رئیس‌جمهور جدید اوکراین خواستار دیدار با پوتین شد

رئیس‌جمهور جدید اوکراین خواستار دیدار با پوتین شد

رئیس‌جمهور جدید اوکراین خواستار دیدار با پوتین شد

رئیس‌جمهور جدید اوکراین خواستار دیدار با پوتین شد

 

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «­ولودومیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه پیشنهاد کرد به منظور تلاش برای حل و فصل بحران میان اوکراین و روسیه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیداری داشته باشد.

رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد کرد با میانجیگری سران غربی، از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با پوتین مذاکراتی داشته باشد.

زلنسکی در پیامی ویدیوئی که در پایگاه اینترنتی دفتر ریاست جمهوری اوکراین منتشر شد، اعلام کرد: اکنون من می‌خواهم پیام خود را خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کنم. باید درباره این امر بحث کنیم که کریمه به چه کسی تعلق دارد و چه کسی در دونباس حضور ندارد.

دونباس منطقه‌ای در شرق اوکراین است که از پنج سال پیش در آنجا میان نیرو‌های اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه جنگی در جریان است.

رئیس‌جمهور جدید اوکراین خواستار دیدار با پوتین شد

 

کی‌یف و کشور‌های غربی روسیه را متهم می‌کنند برای حمایت نظامی از شورشیان در دونباس حضور دارد، اما روسیه آن را رد می‌کند.

زلنسکی که در ماه آوریل به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب شد، افزود چنین دیداری می‌تواند در مینسک، پایتخت بلاروس در حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ترزا می، نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برگزار شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در گفت‌وگو با روزنامه نگاران گفت: در موقعیتی نیست که به این پیشنهاد پاسخ بدهد و آن را ابتکار کاملا جدید ارزیابی کرد.

سخنگوی کرملین افزود: ابتدا باید ببینیم آیا برای این دیدار چشم انداز‌هایی وجود دارد (..) این ابتکار جدیدی است که بررسی خواهد شد، اما من هنوز نمی‌توانم به آن واکنش نشان دهم.

روابط میان اوکراین و روسیه بعد از خیزش میدان در زمستان ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به طرفداری اروپایی که به سقوط دولت ویکتور یانکوویچ، رئیس جمهور وقت اوکراین و فرار او به روسیه منجر شد، متشنج شده است.

به قدرت رسیدن طرفداران غرب در اوکراین به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه منتهی شد. به دنبال آن جنگی میان نیرو‌های اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین درگرفت که به کشته شدن نزدیک به ۱۳ هزار نفر منجر شده است. توافقنامه‌های صلح مینسک که در سال ۲۰۱۵ تحت حمایت آلمان و فرانسه امضا شد، کاهش قابل توجه رویارویی‌ها را در شرق اوکراین امکان پذیر کرد، اما همچنان به طور مرتب خشونت‌هایی در آنجا روی می‌دهد.

منبع : خبرنگاران جوان