021-79147

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی در آلمان

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی در آلمان

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی در آلمان

🔺گواهینامه ی آلمان (Führerschein) یکی از معتبرترین گواهینامه های دنیا به حساب می آید. گرفتن گواهینامه در آلمان با هزینه ی بالایی همراه است و شناخت اولیه در مورد امور گواهینامه تا حدودی می تواند این مخارج را کاهش دهد.

🔺در آلمان 17 نوع گواهینامه برای رانندگی وسایل نقلیه ی موتوری متفاوت وجود دارد که تمرکز ما در اینجا بر روی گواهی نامه رانندگی خودرو ی سواری (Klasse B) می باشد ولی به دلیل سوالات زیاد در مورد گواهینامه پایه یک (خودرو های موتوری سنگین)، در قسمت انتهایی این متن یک توضیح مختصری هم در این مورد داده شده است. افراد بالای 18 سال مجاز به دریافت گواهینامه هستند و افراد 17 سال، فقط در صورت داشتن همراه هنگام رانندگی، می توانند گواهینامه دریافت کنند.

🔺تعویض گواهینامه ی کشور دیگر(Umschreibung der Fahrerlaubnis)

شما با گواهینامه بین الملل مجاز هستید حداکثر تا 6 ماه بعد از اولین ورود خود به آلمان با این گواهینامه رانندگی کنید و اگر قصد دارید در آلمان اقامت کنید باید نسبت به دریافت گواهینامه آلمان اقدام فرمائید. افرادی که گواهینامه ی کشورهای دیگر را دارند راه هموارتری پیش روی آنها قرار دارد و می توانند برای تعویض گواهینامه خود اقدام کنند.

بسته به اینکه شما گواهینامه چه کشوری را دارید قوانین تعویض متفاوت است. دارنندگان گواهینامه ی اروپایی محدودیت شش ماهه را ندارند و میتوانند با گواهینامه ی خود در آلمان رانندگی کنند. در صورتی که شما گواهینامه ی ایران و یا سایر کشور های فارسی زبان را داشته باشید، در صورت تعویض گواهینامه شما امتحان آیین نامه و عملی را بايد مجددا در آلمان انجام دهید. تنها مزیت تعویض گواهینامه در این است که شما دیگر مجبور به شرکت در دوره های آموزش اجباری تعیین شده نیستید و بعد از دریافت گواهینامه محدودیتهای مربوط به زمان آزمایشی (Probezeit) را ندارید.

🔺در آلمان شما فقط از طریق آموزشگاههای رانندگی می توانید نسبت به گرفتن و یا تعویض گواهینامه اقدام نمائید. برای تعویض گواهینامه شما باید در ابتدا نسبت به ترجمه ی رسمی گواهینامه و تایید آن توسط یکی از موسسه های مجاز (مانند: ADAC اقدام کنید.)

🔺قبل از ثبت نام در آموزشگا ههای رانندگی شما باید در دوره های کمک های اولیه (Erste Hilfe Kurs) نیز شرکت کرده و همچنین معاینه چشم (Sehtest) انجام دهید. معمولا معاینه چشم و آموزش کمک های اولیه در قالب یک پکت با هم ارائه می شوند و هزینه ی آن بین 25 تا 45 یورو می باشد. بعدا از یک دوره تقریبا 8-9 ساعته به شما رسید شرکت در این دوره تعلق می گیرد.

🔺بعد از شرکت در دوره کمکهای اولیه و با در دست داشتن ترجمه رسمی گواهینامه ، کارت معاینه ی چشم و یک عدد عکس (4.5*3.5) می توانید شما به آموزشگاه رانندگی مورد نظر خود مراجعه نمائید. آموزشگاه در ابتدا مدارک شما را برای تایید به اداره راهنمایی رانندگی (Straßenverkehrsamt) می فرستد و روند تایید آن می تواند بین 2 تا 4 هفته طول بکشد.

🔺حتما قبل از انتخاب آموزشگاه قیمت ها را از چند آموزشگاه سوال کنید. با وجود اینکه شما قبلا رانندگی کرده اید باز هم نیاز دارد که شما چند جلسه در آلمان هم رانندگی نمایید.

🔺توجه داشته باشید که در صورت دریافت گواهینامه جدید شما موظف به تحویل گواهینامه قدیمی خود می باشید.
ولی سعی کنید از اول سوالات گواهینامه را به زبان فارسی مرور کنید مثلا تابلوها و بعد آلمانی که سریعتر به نتیجه برسید.