021-79147

ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه
آیا به دنبال ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه هستید اما نمی دانید چگونه باید این کار را انجام دهید همانطور که میدانید کشور ترکیه به عنوان یکی است پرطرفدارترین کشورهای مهاجرپذیر ما بین متقاضیان ایرانی شناخته می‌شود و درصد ثبت ازدواج بین المللی ساکنین ایرانی در آن نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است. در این مطلب موسسه سفیرنور توضیحات کامل درباره ازدواج در ترکیه و ثبت بین المللی آن قرار داده است؛ با ما همراه باشید.

ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه

برخلاف کشور ایران ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه در شهرداری انجام می شود و در صورتی که شما مدارک مورد نیاز این فرآیند را بدون نقص تهیه کنید، هیچ‌گونه مشکلی برای ازدواج یک ایرانی و یک شهروند ترکی وجود نخواهد داشت. همچنین قابل ذکر است که ثبت ازدواج بین المللی در کشور ترکیه تنها متعلق به ازدواج یک شهروند ایرانی و ترکی با یکدیگر نیست، بلکه دو شهروند ایرانی نیز می‌توانند در کشور ترکیه به ثبت ازدواج بپردازند.

ثبت ازدواج خود را در ترکیه انجام دهیم یا ثبت احوال ایران؟

ثبت ازدواج بین‌المللی در ترکیه

بسیاری از افراد این سوال را دارند که ثبت ازدواج خود را در ترکیه انجام دهنده ثبت احوال ایران؟ برای پاسخ به این سوال حالت‌های بسیار زیادی برای بررسی وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها پرداختیم.

1. ثبت ازدواج دو ایرانی در ترکیه :

بسیاری از افراد تصور دارند که به دلیل ازدواج دو شهروند ایرانی با یکدیگر امکان ثبت ازدواج در کشور ترکیه وجود ندارد. در صورتی که حتی اگر هر دوی شما ایرانی باشید، امکان ثبت ازدواج بین المللی در کشور ترکیه و دریافت گواهی ازدواج بین المللی برای شما وجود خواهد داشت. در واقع در این زمینه انتخاب ازدواج در ثبت احوال ایران یا شهرداری ترکیه طبق میل متقاضی انجام می‌شود.

البته قابل ذکر است که اگر شما به ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه بپردازید؛ گواهی ازدواج به زبان ترکی و انگلیسی ارائه داده میشود که توسط تمامی سفارت‌ها برای مهاجرت معتبر و قابل قبول است. در صورت علاقه به ثبت ازدواج در کشور ترکیه می‌توانید با موسسه مهاجرتی سفیر نور همکاری داشته باشید.

2. پیروی از قوانین ثبت ازدواج در ایران :

همانطور که می دانید قوانین ثبت ازدواج در ایران و ترکیه بسیار متفاوت است. به همین دلیل اگر قصد پیروی از قوانین ثبت ازدواج در ایران مانند حق طلاق، تعیین مهریه و سایر حقوق معمول را دارید؛ پیشنهاد می کنیم از ثبت ازدواج در کشور ایران بهره ببرید.

3. امکان ثبت ازدواج در هر دو کشور :

آیا میدانستید که شما به عنوان یک شهروند ایرانی امکان ثبت ازدواج به صورت همزمان در کشور ایران و ترکیه را دارید؟ برای انجام این کار تنها کافی است که بعد از ازدواج در ترکیه از طریق کنسولگری ایران سند ازدواج بین المللی خود را به اشتراک گذاشته و درخواست ثبت ازدواج در ایران را برای انتقال نام همسر به شناسنامه انجام دهید.

البته قابل ذکر است که به دلیل محدودیت قوانین ایران برای خانم ها این حالت جهت ازدواج یک خانم ایرانی با همسر ترکی بسیار سخت است و تنها با کمک یک موسسه مهاجرتی معتبر و قوی همچون سفیر نور امکان‌پذیر خواهد بود.

4. پیروی از قوانین ترکیه برای ازدواج :

همانطور که میدانید در بین کشورهای جهان تنها کشورهای اسلامی همچون ایران و عربستان از قوانین چند همسری برای ازدواج پیروی می‌کنند و در کشور ترکیه امکان ازدواج فرد متاهل وجود ندارد. به همین دلیل افرادی که قصد ازدواج مجدد( زن دوم) دارند، امکان پیروی از قوانین ترکیه برای ازدواج بین المللی را نخواهند داشت.

 ثبت ازدواج در کنسولگری ایران در ترکیه :

افرادی که به ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه پرداختند اما قصد ثبت ازدواج در کشور ایران را دارند، بر اساس  ماده ۳۱ سازمان ثبت و احوال کشور این امکان برای ایشان وجود خواهد داشت. شما برای این کار تنها کافی است که مدارک لازم نسبت به ثبت ازدواج و طلاق بین المللی را در کنسولگری ایران ارائه دهید تا نام همسر شما در شناسنامه ثبت یا خارج شود.

البته باید به این موضوع دقت داشته باشید که هرگونه ثبت ازدواج در کنسولگری ایران نیاز به اجازه پدر دختر یا گواهی فوت او حتی اگر شهروند ترکیه باشد، است. با توجه به قوانین کشور ایران شما به هیچ عنوان بدون اجازه پدر دختر یا گواهی فوت پدر دختر امکان ثبت ازدواج بین المللی در کنسولگری ایران در کشور ترکیه را نخواهید داشت؛ مگر اینکه خانم مورد نظر از قبل ازدواج کرده باشد.

قابل ذکر است که تمامی امور مربوط به ثبت ازدواج بین المللی در کنسولگری ایران در کشور ترکیه متعلق به بخش رایزنی فرهنگی است. یعنی شما می توانید با مراجعه به این بخش و ارائه مدارک مورد نیاز به راحتی به ثبت ازدواج بین المللی در کشور ایران نیز بپردازید؛ البته باید به این موضوع دقت کنید که در بخش رایزنی فرهنگی سفارت ایران پس از ثبت مدارک یک عدد شرعی نیز بین زوج انجام می‌شود.

مدارک ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه :

  1. هر فرد باید چهار قطعه عکس با زمینه سفید ارائه دهد.
  2. تحویل برگه تجرد از کنسولگری الزامی است.
  3. پاسپورت و شناسنامه هر فرد باید به زبان کشور ترکیه ترجمه شده و مهر و امضای دفتر اسناد رسمی را داشته باشد.
  4. گواهی سلامت روانی و جسمی برای هر فرد الزامی می‌باشد.
  5. با توجه به قوانین ترکیه هر زوج و پس از ازدواج در مال و اموال همسر شریک خواهد شد و اگر کسی قصد عدم شریک شدن در مال و اموال همسر خود را داشته باشد؛ باید از دفتر اسناد رسمی ترکیه برگه‌ای دال بر اینکه بعد از ازدواج هیچ گونه تصرفی در مال و اموال همدیگر ندارند، دریافت کند.
  6. در نهایت تنها مدرک مورد نیاز به مدرسه به نام خانوادگی خانم است که پس از ازدواج با توجه به قوانین کشور ترکیه به نام خانوادگی همسرش تبدیل می‌شود.

شرایط ثبت ازدواج در ترکیه :

ثبت ازدواج بین المللی در ترکیه نیز مانند تمامی راه‌های مهاجرت به ترکیه دارای شرایط خاصی است که شما باید از آنها پیروی کنید. موسسه سفیر نور به عنوان یکی از با تجربه ترین موسسه‌های مهاجرتی کشور ایران در ادامه شرایط ثبت ازدواج در ترکیه را به صورت دقیق برای شما بیان کرده است.

  1. طبق قانون ترکیه افرادی که از نظر ظرفیت و توانایی ذهنی دارای مشکل هستند، قادر به ازدواج نمی باشند.
  2. ازدواج با محارم و بستگان نزدیک در ترکیه ممنوع است. برای مثال شما به هیچ عنوان امکان ازدواج با فرزندخوانده، دایی، عمو، عمه و خاله را نخواهید داشت.
  3. با توجه به اینکه در کشور ترکیه امکان چند همسری وجود ندارد؛ شما برای ازدواج باید حتماً ازدواج قبلی خود را به اتمام رسانده و طلاق گرفته باشید.
  4. امکان ازدواج مجدد برای خانم ها تنها پس از ۳۰۰ روز بعد طلاق وجود دارد و برای ثبت ازدواج باید گواهی عدم بارداری توسط خانم ارائه شود.