021-79147

زندگی در اوکراین

به نظر می رسد بسیاری از مردم در مورد زندگی در اوکراین ، خصوصا به عنوان یک شهروند خارجی، کنجکاو هستند. این افراد را هر چه که دوست دارید بنامید: پناهندگان، عکاسان، گردشگران، مهاجران و غیره

زندگی در اوکراین

فرهنگ و آداب رسوم زندگی در اوکراین

اوکراین دارای فرهنگ مشترک و تاریخ مشترک با کشورهای همسایه است که به قرن نهم و سرزمین روس برمی گردد. فرهنگ اوکراین با فرهنگ بلاروس، قزاق ها و روس ها مشترک می باشد. آداب و رسوم اوکراین به شدت تحت تاثیر کلیسای ارتدوکس شرقی و سنت های اساطیر اسلاوی قرار گرفته است. اتحاد جماهیر شوروی فرهنگ بسیاری از کشورهای غیر مرتبط با یک زبان مشترک را متحد کرده است : تعطیلات و جشن ها. شمایل کریسمس ( Christmas icon )،تابلو پرستش چوپانان( Adoration of the Shepherd )، از مجموعه موزه Ivan Honchar هنرمند ناشناخته، ۱۶۷۰ میلادی می باشد.

تعطیلات عمومی در اوکراین

گردهمایی اجتماعی مانند Vechornytsi دارای سابقه طولانی در فرهنگ اوکراین می باشد و تعطیلات سنتی مانند Ivan Kupala Day، Maslenitsa، Koledovanie، Malanka که در آن مردم در گروه های بزرگ گرد هم می آیند. Razom nas bahato، nas ne podolaty یک بیانیه فرهنگی و سیاسی از فرهنگ سنتی و مدرن اوکراین می باشد. که به این معناست : ما همه با هم هستیم! ما شکست نمی خوریم !

مراسم سنتی عروسی در اوکراین

جشن های سنتی ازدواج در اوکراین آداب و رسوم زیادی دارند که شامل موسیقی و رقص، نوشیدن و خوردن و جمعیتی از مردم می شوند. عروسی شامل سه بخش جداگانه است که می تواند چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد. اول نامزدی، سپس مراسم مهمانی، و پس از آن جشن بزرگی برگزار شد. نامزدی کردن شامل پرداخت کردن پول می باشد، داماد پول عروس را پرداخت خواهد کرد و به دنبال ان دعای خیر و برکت والدین دختر را خواهد گرفت. داستان های بسیاری در فرهنگ فولکلور اوکراین در مورد دزدی وجود دارد که در ان عروس بدون پرداخت باج توسط داماد دزدیده شده است.

اغلب دزدیدن عروس با رضایت خودش و بدون اجازه والدینش است. متناوبا، عروس می تواند پیشنهاد ازدواج را رد کند، که در این صورت، رسم است که والدین داماد را با یک کدو تنبل ملاقات کنند تا پیام را منتقل نمایند. بعد از رسیدن به توافق، مراسم رسمی ازدواج در یک کلیسا برگزار می شود که اغلب در یک مراسم گروهی با زوج های دیگر برگزار می گردد. یک جشن در خانه با کل جامعه برگزار می شود.

 

معماری

معماری اوکراین ویژگی های متمایز آن مکان خاص و دوره زمانی را نشان می دهد. طراحی و معماری تحت تاثیر جو سیاسی و اقتصادی موجود قرار دارند.

معماری اوکراین

معماری بومی

مناطق مختلف اوکراین سبک متمایز خاص خود را دارند که براساس سنت های محلی و دانش کسب شده از طریق نسل ها، معماری بومی خود را تشکیل می دهند. موزه معماری مردمی ( The Museum of Folk Architecture ) و Way of Life of Central Naddnipryanshchyna در Pereiaslav واقع شده است. موزه open-air شامل ۱۳ تم موزه، ۱۲۲ نمونه از معماری ملی، و بیش از ۳۰۰۰۰ شی فرهنگی تاریخی است. موزه هنرهای تزئینی یکی از موزه های اصلی است که کارهای معماری تزیینی را در معماری اوکراین حفظ می کند. هنرهای تزیینی از الگوهای طراحی سنتی قدیمی استفاده می کند.

زبان مردم اوکراین

زبان رسمی کشور اوکراین، اوکراینی است که یکی از زیر شاخه های زبان های اسلاوی شرقی به حساب می آید و زبان مادری ۶۷٫۵ درصد از کل جمعیت کشور اوکراین است. زبان روسی نیز زبان مادری ۲۹٫۶ درصد از مردم این کشور ( بیشتر افرادی که در شهرهای های این کشور زندگی می کنند به این زبان حرف می زنند ) و بقیه مردم (۲٫۹ درصد) به زبان های دیگر صحبت می کنند. مطالعات نژادی و زبانی این کشور نشان می دهد که ۴۰ زبان و گویش مختلف در این کشور استفاده می شوند که تقریبا همه آنها مربوط به اتحادیه شوروی سابق است.

 

وضعیت اقتصادی مردم اوکراین

اقتصاد اوکراین یک بازار کار نوظهور است. همانند دیگر کشور های پس از شوروی، تولید ناخالص داخلی آن به مدت ۱۰ سال پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، سقوط شدیدی داشت. با این وجود، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به سرعت رشد کرد و زمانی که رکود اقتصادی شدید که کل جهان را فراگیر شده بود به اوکراین رسید، بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ بحران مالی اوکراین آغاز شد. اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۰ جانی دوباره گرفت اما از سال ۲۰۱۳ اقتصاد اوکراین از افتی شدید رنج می برد تا اینکه مجددا در سال ۲۰۱۶ رشد اقتصادی این کشور به حالت قبل بازگشت.

رکود اقتصادی دهه ۱۹۹۰ ابر تورمی و سقوط اقتصادی ای به ارمغان آورد که موجب شد خروجی اقتصادی به کمتر از نصف تولید ناخالص داخلی جمهوری سوسیالیست شوروی اوکراین در دوره های گذشته، برسد. رشد تولید ناخالص ملی برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ ثبت شد و به مدت ۸ سال ادامه داشت. این رشد با بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ متوقف شد اما اقتصاد اوکراین بازیابی شده و به نرخ رشد تولید ناخالص ملی مثبتی در یک چهارم اول سال ۲۰۱۰ رسید.

از ماه اکتبر سال ۲۰۱۳، اقتصاد اوکراین دچار بحران دیگری شد. سال گذشته به دلیل کنترل و سیاست های مرزی سختگیرانه تر توسط روسیه، صادرات اوکراین به روسیه به میزان زیادی کاهش یافت. اوایل سال ۲۰۱۴ با الحاق کریمه به روسیه و جنگ دونباس که در بهار سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اقتصاد اوکراین به شدت آسیب دید و دو منطقه اقتصادی هم با آسیب جدی مواجه شدند. در سال ۲۰۱۴ اوکراین رشد اقتصادی صفر را به چشم دید. در همان سال اقتصاد این کشور به میزان ۶٫۸% کوچک تر شد در سال ۲۰۱۵ این وضع با کاهش ۱۲% دیگری همراه شد. در آوریل سال ۲۰۱۷ بانک جهانی اعلام کرد که رشد اقتصادی اوکراین در سال ۲۰۱۶ برابر ۲٫۳% بود و بنابراین دوره رکود پایان یافت.

این کشور از اجزای اصلی لازم برای اقتصاد اروپا نظیر مزرعه های غنی، زیرساخت صنعتی بسیار خوب، نیروی کار کاملا آموزش دیده و سیستم آموزشی خوب، برخوردار است. با این حال پس از سال ۲۰۱۴ اقتصاد این کشور در موقعیتی ضعیف باقی مانده است.

پس از الحاق کریمه در ماه مارس سال ۲۰۱۴ اوکراین به دلیل از دست دادن بزرگترین شریک تجاری اش، روسیه و شروع جنگ در دونباس در آپریل ۲۰۱۴، در این سال اقتصاد اوکراین به میزان ۶٫۸% کوچک شد. البته این انتظار وجود داشت که این کاهش به ۸ درصد برسد. الحاق کریمه توسط روسیه به طور مستقیم نیز بر این کاهش اقتصادی موثر بود.

گزارشی از دولت اوکراین در اوایل سال ۲۰۱۶ بیان می کند که اقتصاد اوکراین در سال ۲۰۱۵ به میزان ۱۰٫۴ درصد کوچک شد. برای سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی اوکراین کاهش بیشتری برابر با ۱۱٫۶ درصد و بانک جهانی هم کاهش ۱۲ درصدی را پیش بینی کرده بود. برای سال ۲۰۱۶ هم بانک جهانی رشد ۱ درصدی را برای اقتصاد این کشور پیش بینی کرده بود.

اوایل فوریه سال ۲۰۱۴ بانک ملی اوکراین در تلاش برای برآورده کردن شرایط صندوق بین المللی پول و سعی بر تثبیت قیمتی پایدار برای ارز در بازار فارکس واحد پولی گریونا را تبدیل به ارز شناور کرد. در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ گریونا در برابر دلار ۷۰% از ارزش خود را از دست داد.

در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ صندوق بین المللی پول با اعطای وامی به ارزش ۱۷٫۵ میلیارد دلار طی هشت پرداخت ضمن شرایط خاصی شامل اصلاح اقتصادی، موافقت نمود. با این حال به دلیل کم بودن پیشرفت ها در اصلاحات، تنها دو پرداخت به مبلغ ۶٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ پرداخت شد. مطابق برنامه پیشین قرار بود که پرداخت سوم هم در ماه ژوئن ۲۰۱۶ به مبلغ ۱٫۷ میلیارد دلار در صورت اصلاح ۱۹ قانون دیگر پرداخت شود. برخی تحلیلگران غربی بر این باورند که وام های خارجی سنگین منجر به اصلاحات نمی شوند بلکه به افراد فاسد امکان استخراج نقدینگی از کشور را می دهند.

برخورد و رفتار مردم اوکراین با مهاجرین

در سال ۲۰۱۲ کمیسیون ضد نژاد پرستی و نابرابری اروپا (ECRT) گزارش داد که در سال ۲۰۰۰ نابرابری ها نسبت به یهودیان، روس ها و رومانیایی ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، همچنین تبعیض هایی که بر روی زندگی دیگر گروه ها تاثیر گذار بود ( مشکل دسترسی به خدمات داشتند)کاهش پیدا کرده است. بیگانه هراسی در اوکراین یک نگرانی برای جامعه بین الملل است. مقامات اوکراینی اغلب این اتهامات را به تبلیغات کرملین منفصل می کنند

نگرانی ها در مورد بیگانه هراسی و ضد یهودی توسط چندین اتفاق که در بهار گذشته در شهرهای مختلف اوکراین اتفاق افتاد ایجاد شد. در اوایل ماه می، شعارهای ضد یهودی توسط ناسیونالیست ها در زمان انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در اودسا در منطقه لوف و بعد در کیف منتشر شد. اعضای گروه ناسیونالیست ها خانه های رومانیایی ها را خراب کردند و آنها را آتش زدند.

در ماه اکتبر، پلیس اوکراین اعلانیه ای مبنی بر شناسایی یک گروه جنایتکار که سالها به مکان های مذهبی، آثار معماری و کنیسه ها حمله می کردند منتشر کرد. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان های اوکراینی، عملیات های جنایتکارانه از روسیه هدایت می شده است. کمیسیون ضد نژاد پرستی و نابرابری اروپا می گوید که قربانیان اصلی تبعیض یهودیان نیستند بلکه رومانیایی ها و اعضای جامعه LGBT هستند. افزایش بیگانه هراسی در جامعه اغلب توسط نیروهای سیاسی برای به دست آوردن رای مورد استفاده قرار می گیرد

مزایا و مشکلات زندگی در کشور اوکراین

اوکراین یکی از بزرگ ترین کشور ها در سر تا سر اروپاست؛ هم از لحاظ جمعیت و هم از لحاظ وسعت. کشوریست با تاریخی غنی و البته پر پیچ و خم. در حالی که اوکراین در حال حرکت به سوی آینده خود است، همه چیز مدام در حال تغییر و تحول در این کشور است. این مساله، نکته مثبت و دلگرم کننده ای به حساب می آید چرا که هم زمان با اینکه روابط اوکراین با کشور های اتحادیه اروپا در حال بهتر شدن است، در مقابل تاثیرات روسیه ایستادگی کرده است و خود را در آینده به عنوان قطب فرهنگی اروپای شرقی تصور می کند.

تصویر گذشته اوکراین در شوروی سابق باعث شده است که بسیاری از مردم فکر کنند اوکراین کشور غم انگیز و خشکی است در حالی که اگر برای مدتی در این کشور بمانید درخواهید یافت که مزایای زندگی در این کشور اروپای شرقی، در مقایسه با معایب آن بسیار بیشتر است. افرادی که از چالش های زندگی لذت می برند، کشور اوکراین را تجربه ای هیجان انگیز و ماجراجویانه خواهند یافت

غذای عالی:

اوکراین با بکارگیری متد های سنتی آشپزی در پخت غذاهای امروزی و ترکیب آنها با یکدیگر، غذاهای جدیدی به وجود آورده است. خارجی هایی که به این کشور سفر میکنند باید غذاهای مورد علاقه مردم محلی را امتحان کنند. مثل یک کاسه داغ از بورشت (Borscht) یا همان سوپ چغندر همراه با خامه ترشی که کنار آن سرو میشود.

اگر این غذا شما را جذب خود نمی کنند میتوانید پنکیک های نازکی که با مواد مختلف از خامه توت فکرنگی گرفته تا قارچ پخته و سیر پر می شوند را امتحان کنید. غذاهای زیادی برای امتحان کردن در این کشور وجود دارد از کوفته گیلاس، رول های کاهو و سوپ های سرد تابستانی گرفته تا کیک های عسلی خوشمزه.

غذای اوکراین

وستی های عمیق:

هر چند که اوکراینی ها ممکن است جدی و بی تفاوت به نظر برسند، وقتی که با آنها آشنا شوید خواهید دید که قضیه به کل با چیزی که فکر میکردید متفاوت است. در کشور اوکراین دوستی ها خیلی جدی گرفته می شوند و مردم این کشور برای کمک به دوستانشان حاضرند کارهای زیادی کنند و از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند

طبیعت زیبا:

جغرافیای کشور اوکراین به طرز شگفت انگیزی متنوع است و این بدین معناست که در این کشور جاهای زیادی برای دیدن و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. ساحل های تابستانی اوکراین همیشه از خانواده ها و جوانانی که در آنجا به خوش گذرانی و تفریح مشغول اند پر است. خود ساحل نیز از زیبایی هایی برخوردار است.