021-79147

نحوه درخواست پناهندگی برای مهاجرت به آمریکا

نحوه درخواست پناهندگی برای مهاجرت به آمریکا

نحوه درخواست پناهندگی برای مهاجرت به آمریکا

کشور آمریکا قدمت زیادی ندارد اما در سال‌های گذشته به دلایلی مختلف در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته‌است. پیشرفت‌های اقتصادی گسترده و رشد علمی و نیز رسانه‌های قدرتمندی که تصویر یک کشور آرمانی را از آمریکا ارائه می‌دهند، این کشور را به مقصد مطلوب بسیاری از مهاجران تبدیل کرده‌است.

پناهندگی یکی از راه‌های اقامت کشور آمریکا است. نحوه درخواست پناهندگی برای مهاجرت به آمریکا موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دلایل اصلی پناهندگی به کشور آمریکا در سال ۲۰۲۳

درخواست پناهندگی کشورهای دیگر معمولا با چالش‌های مختلفی همراه است. اقدام برای پناهندگی به کشور آمریکا بنابر دلایلی زیر صورت می‌گیرد:

  • تبعیض نژادی؛ افرادی که بخاطر مسائل مربوط به نژاد و تبعیض در بهره‌مندی از حقوق شهروندی در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، اقدام به پناهندگی به آمریکا و سایر کشورهای جهان می‌کنند.
  • دین؛ افرادی که اجازه ابراز عقاید دینی خود را ندارند برای آزادی در این زمینه اقدام به مهاجرت از طریق پناهندگی می‌نمایند.
  • ملیت؛ افرادی که به دلیل داشتن یک ملیت خاص مورد تبعیض قرار می‌گیرند، برای برخورداری از حقوق شهروندی برابر به کشورهایی با آزادی بیشتر پناهنده می‌شوند.
  • فعالیت در گروه‌های خاص؛ افرادی که در کشور خود فعالیت‌های خاصی انجام می‌دهند و در گروه‌هایی عضویت دارند که دارای رفتارهای هنجارشکنانه هستند، برای دستیابی به اهداف خود اقدام به پناهندگی می‌کنند. در این مورد توجه به این نکته مهم است که اغلب کشورهای توسعه‌یافته نیز فقط پذیرای افرادی می‌شوند که از نظر مادی یا سیاسی برای آن‌ها منفعت داشته‌باشد.
  • عقاید سیاسی؛ این یکی از موارد مهم درخواست پناهندگی محسوب می‌شود. افرادی که از نظر سیاسی برای کشور خود مشکل ايجاد کنند مورد استقبال برخی کشورها قرار می‌گیرند. اختلالات سیاسی بسیار زیادی که میان ایران و آمریکا وجود دارد، نوعی دشمنی به وجود آورده‌است، آمریکا اگر چه خود باعث ایجاد تفرقه میان افراد و مسوولان یک کشور است اما در عین‌حال پناهندگان سیاسی را نیز می‌پذیرد.

روش‌ها و شرایط پناهندگی در کشور آمریکا

نحوه درخواست پناهندگی برای مهاجرت به آمریکا دارای شرایطی است که در این جا مرور می‌کنیم:

  • روند مثبت پناهندگی؛ در این روش متقاضی باید شخصا در کشور آمریکا حضور داشته‌باشد. اگر ۱ سال از آخرین ورود شما به این کشور گذشته، بدون نیاز به شرح علت حضور خود و مسائل دیگر، می‌توانید درخواست پناهندگی بدهید. پناهندگی از طریق روند مثبت آن بارها توسط مراجع مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا فرصت این کار برای فرد مهاجر فراهم شود.
  • درخواست پناهندگی از طریق تأیید ترس معتبر؛ اگر متقاضی تحت عناوین مختلف مدتی را در کشور آمریکا گذرانده و اکنون باید به کشور خود برگردد، درصورتی که اثبات شود پس از ورود به سرزمین خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، می‌تواند درخواست پناهندگی بدهد. در این شیوه افسر پناهندگی با متقاضی مصاحبه می‌کند تا متوجه ميزان اعتبار ترس او شود.
  • پناهندگی دفاعی؛ شخص متقاضی درصورتی که موظف به ترک کشور آمریکا شود، می‌تواند از طریق مراجع قانونی از خود دفاع کرده و درخواست پناهندگی بدهد‌.

جمع بندی

نحوه درخواست پناهندگی برای مهاجرت به آمریکا دارای شرایطی است که متقاضی باید آن را داشته‌باشد. مهاجرت از طریق بیشتر از طریق افرادی صورت می‌گیرد که تعلق خاطری به سرزمین مادری خود ندارند.