021-79147

شرط معدل برای تحصیل در آلمان چیست؟

شرط معدل برای تحصیل در آلمان چیست؟

شرط معدل برای تحصیل در آلمان چیست؟

سفر برای کسب علم و دانش از روزگاران قدیم امری رایج بوده‌است. اهل علم برای رسیدن به آن از روستا و شهر و دیار خود عازم مراکز علمی می‌شدند. در طول سالیان گذشته مسافرت‌های علمی از کشوری به کشور دیگر گسترش یافته‌است.

برخی از کشورهای توسعه‌یافته اروپایی، قطب علمی در زمینه‌های گوناگون هستند و تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های آن رویای بسیاری از اهل علم است. آلمان باوجود برخورداری ازمدارس و دانشگاه‌ها معتبر میزبان بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان بین‌المللی است. سؤال متداول متقاضیان حضور در فضاهای علمی آلمان این است که شرط معدل برای تحصیل در آلمان چیست؟

شرایط تحصیل در آلمان در سال ۲۰۲۳

حضور در مدارس و دانشگاه‌های آلمان روند پیچیده‌ای ندارد. کسب معدل خوب در مقاطع تحصیلی قبلی برای ورود به مدارس این کشور مهم است. بعضی از دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان بین‌المللی آزمون برگزار می‌کنند. تاثیرگذاری معدل بر مقاطع مختلف تحصیلی در سال ۲۰۲۳ و در کشور آلمان شرایطی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شرط معدل برای تحصیل در آلمان چیست؟

شرط معدل برای ورود به مراکز علمی کشور آلمان مهم است، اما این مسئله به سه عامل زیر بستگی دارد:

  • مقطع تحصیلی متقاضی.
  • رشته‌ ای که متقاضی خواهان‌ تحصیل در آن است.
  • مدرسه یا دانشگاه مد نظر متقاضی.

شرط معدل برای تحصیل در مقطع دبیرستان

مدارس کشور آلمان به صورت دولتی و خصوصی اداره می‌شوند. افراد مهاجر می‌توانند در مدارس خصوصی تحصیل کنند. سطح علمی و امکانات مدارس خصوصی این کشور متفاوت است. در واقع همه مدارس شرط معدل یکسان ندارند اما برای تحصیل در آلمان در موسسات معتبر و صاحب‌نام داشتن معدل بالا امتیاز محسوب می‌شود.

معدل دیپلم برای تحصیل در آلمان

معدل دوران دیپلم برای دانشگاه‌های آلمان مهم است به طوری که افراد دارای معدل کم‌تر از ۱۵ شانس بسیار کمی برای ورود به دانشگاه دارند. در بعضی موارد امکان دارد که دانشگاه مورد نظر برای شما دعوتنامه بفرستد اما سفارت به دلیل معدل پایین برايتان ویزا صادر نکند.

معدل دیپلم بر اساس نظام قدیم و جدید کمی متفاوت است و در نظام قدیم معدل دیپلم بسیار مهم است درحالی که در نظام جدید سه سال پایانی تحصیل باید معدل خوبی کسب کرده‌باشید. معدل مورد نیاز برای رشته‌های دانشگاهی عبارتند از:

  • پزشکی؛ برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی باید معدل متقاضی بالای 5/18 باشد.
  • مهندسی؛ متقاضی تحصیل در رشته‌های مهندسی و یا علوم پایه باید معدل ۱۵ الی ۲۰ را در دوران دیپلم کسب کرده‌باشد. هرچه معدل بیشتر باشد متقاضی امکان انتخاب رشته بهتری خواهد‌داشت.
  • هنر و علوم انسانی؛ درصورتی که معدل بالای ۱۵ را در مدرک دیپلم خود دارید، به راحتی می‌توانید در دانشگاه‌های مربوط به هنر و علوم انسانی تحصیل کنید.
  • نکته مهم این است که برخی از دانشگاه‌های کشور آلمان شرط معدل را برای جذب دانشجو لحاظ نکرده و بدون داشتن معدل بالا هم به دانشجویان امکان تحصیل می‌دهند.

شرط معدل در مقطع کارشناسی ارشد

شرط معدل در این مقطع متفاوت و حساس است. برای تحصیل در دوره فوق لیسانس باید به موارد زیر توجه داشته‌باشید:

  • ارائه کلیه مدارک دوره کارشناسی به همراه ریزنمرات.
  • ارائه مدارک دوره دیپلم و پیش‌دانشگاهی با ریز نمرات این دوران.
  • رشته تحصیلی شما تا دیپلم و پیش‌دانشگاهی برای دانشگاه‌ مدنظر در آلمان مهم است.
  • معدل دیپلم و پیش‌دانشگاهی متقاضی باید بالای ۱۵ باشد.
  • معدل دیپلم نیز باید بالای ۱۴ باشد.

شرط معدل در مقطع دکتری

یکی از موارد مربوط به سؤال شرط معدل برای تحصیل در آلمان چیست، تحصیل در مقطع دکتری و شرایط آن است. باتوجه به اين نکته که دوره دکتری کاملا پژوهش محور است، در برخی از دانشگاه‌های آلمان ورود به این مقطع نیاز به معدل بالا ندارد.

درصورتی که متقاضی برای تحصیل دکتری قصد ورود به دانشگاهی دارد که نیاز به معدل بالا دارد، برای جبران می‌تواند از موارد زیر کمک بگیرد:

  • ارائه یک رزومه علمی یا سابقه فعالیت در رشته مورد نظر در سطح عالی.
  • کسب نمرات مطلوب در آزمون‌های مرتبط با زبان.
  • درصورتی که متقاضی مقاله معتبر در موضوعات رشته تحصیلی داشته‌باشد به وسیله آن امکان جبران معدل پایین وجود دارد.

جمع بندی

تا حدودی با جواب مربوط به سؤال شرط معدل برای تحصیل در آلمان چیست، آشنا شدید. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را داريد، ابتدا با موسسات آموزشی و دانشگاه‌های مورد نظر خود ارتباط بگیرید تا به درستی با شرایط آن‌ها آشنا شوید.