021-79147

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان چه شرایطی دارد؟

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان چه شرایطی دارد؟

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان چه شرایطی دارد؟

نظام آموزشی در همه دنیا رو به پیشرفت است، اما سرعت آن در کشورهای توسعه‌یافته کاملا مشهود است. ارتقا آموزش و پرورش در هر کشوری زمینه‌ساز رشد همه‌جانبه‌ آن است. تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های معتبر جهان آرزوی افراد بسیاری است.

آمریکا باتوجه به شرایط ویژه‌ای که در دنیا دارد، هرسال دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. اگر به عنوان دانش‌آموز یا والدین او قصد پیوستن به مدارس آمریکا را داريد حتما با این سؤال مواجه خواهید‌شد که تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان چه شرایطی دارد؟

شرایط عمومی تحصیل در دبیرستان‌های آمریکا چیست؟

نظام آموزشی کشور آمریکا مانند اغلب نقاط جهان به دو صورت دولتی و خصوصی اداره می‌شود. تحصیل در دوره دبیرستان شرایطی دارد که در این جا ذکر می‌شود:

  • متقاضی ورود به دبیرستان باید بیش از ۱۶ سال سن داشته‌باشد.
  • متقاضی باید مدرک زبان ELTis و TOEFL را ارائه دهد.
  • دانش‌آموز باید در مقاطع پیشین حداقل معدل ۱۲ را کسب کرده‌باشد.
  • دانش‌آموزان مهاجر با ارائه ویزا می‌توانند ثبت‌نام کنند.

هزینه تحصیل دبیرستان در سال ۲۰۲۳ در آمریکا

پرداخت هزینه تحصیل دغدغه مهم همه والدین و به ویژه مهاجران است چون فرزندان این افراد اجازه تحصیل در مدارس خصوصی را دارند که هزینه‌های بالایی دارد. دولت آمریکا کمک خاصی برای ادامه تحصیل در آمریکا دانش‌آموزان بین‌المللی انجام نمی‌دهد.

  • هزینه تحصیل در دبیرستان دولتی سالانه بین ۲۰ الی ۴۰ هزار دلار است که فقط شهروندان این کشور از آن استفاده می‌کنند.
  • تحصیل در مدارس شبانه‌روزی چیزی معادل ۳۵ الی ۶۰ هزار دلار هزینه دارد که دانش‌آموزان کشورهای دیگر هم امکان استفاده آن را دارند. این مدارس امکاناتی از قبیل خوابگاه نیز دارند که مشکل سکونت دانش‌آموزان را حل می‌کند.
  • هزینه ثبت‌نام و تحصیل در دبیرستان خصوصی ۲۲ الی ۶۰ هزار دلار است. تغییر هزینه‌ها بخاطر وجود امکانات رفاهی از قبیل خوابگاه است که اکثر مدارس خصوصی آن را دارند.

شرایط ورود دانش‌آموزان ایرانی به دبیرستان آمریکا

ورود به آمریکا و تحصیل در این کشور برای ایرانیان دشوار به نظر می‌رسد چون سیاست‌های دو کشور در موارد زیادی در تقابل باهم قرار دارد. سیاست‌های استعماری آمریکا و غرب میانه خوبی با استقلال طلبی کشورها ندارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته‌باشید این است که جذب استعدادها و نخبه‌های برتر جهان و استفاده از آن‌ها برنامه همیشگی آمریکا بوده‌است، بنابراین تحصیل در این کشور برای افراد مستعد کار دشواری نیست.

دانش‌آموزان ایرانی ابتدا باید از دبیرستان مورد نظر خود در آمریکا پذیرش بگیرند و بعد هم یا در دست  داشتن کلیه مدارک شناسایی و تحصیلی خود به سفارت این کشور و یا سفارت کشور حافظ منافع آمریکا مراجعه نمایند.

ارائه توصیه‌نامه از مدارس ایرانی بر پیشرفت کار اثرگذار خواهد‌بود. تمکن مالی دانش‌آموز در طول دوران تحصیل باید برای کشور آمریکا اثبات شود.

دانش آموز در آزمون تعیین سطح زبان که توسط دبیرستان مورد نظر برگزار می‌شود باید نمره قبولی کسب نماید.

تحصیل در مدارس معتبر آمریکایی علاوه‌بر بهره‌مندی از امکانات بسیار خوب آن، برای آینده شغلی دانش‌آموزان نیز یک امتیاز عالی محسوب می‌شود. ورود به این مدارس شرایط خاصی دارد و البته هزینه تحصیل در آن نیز بالاست.

آن‌چه از تحصیل در دبیرستان‌های آمریکا باید بدانید

  • دانش‌آموز خارجی ابتدا بايد علاقه خود و علت آن را به صورت کتبی به مدرسه مورد نظر ارائه نماید.
  • بلوغ فکری و اجتماعی دانش‌آموز باید برای مدرسه اثبات شود.
  • آغاز سال تحصیلی در آمریکا فصل پاییز و در ماه‌های آگوست و سپتامبر است.
  • مدت زمان دبیرستان ۴ سال است.
  • دروس‌ هنر، تاریخ، ریاضی، علوم‌ آزمایشگاهی، تربیت بدنی و… در دبیرستان ارائه می‌شود و کسب نمرات خوب در این دوران شانس ورود به دانشگاه‌های معتبر را افزایش می‌دهد.

شرایط استفاده از بورسیه تحصیلی در دبیرستان آمریکا

هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا زیاد است اما دانش‌آموزان بین‌المللی در صورتی که واجد شرایط زیر باشند می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند:

  • واجدین شرایطی که سن آن‌ها حداقل ۱۳ و حداکثر ۱۸ سال باشد
  • در مدت سه سال از دوران تحصیل خود نمرات +B را کسب کرده‌باشد
  • به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته‌باشد.

درصورت برخورداری از شرایط بالا دانش آموز می‌تواند از بورسیه‌هایی لوسمی، بنیاد اولشن و.‌‌.. استفاده کند.

جمع بندی

تحصیل در آمریکا و مدارس و دانشگاه‌های معتبر جهان از راه‌های رسیدن به اهداف بزرگ است، اما شرط حضور و استفاده مفید از علم و فناوری جوامع پیشرفته، آگاهی کامل از شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن است.